Jumat, April 29

 

Ancaman Fahaman-fahaman Asing Terhadap Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Di Malaysia

Ancaman Fahaman-fahaman Asing Terhadap Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Di Malaysia

Setelah saya gogling tentang akidah yang menyimpang di google maka ketemu situs http://www.pondokhabib.wordpres.com/ maka saya berlangganan artikel dari web tsb .ada artikel yang  bagus untuk dishare di blog tentang Ancaman faham-faham asih terhadap aliran ahlisunah silahkan simak artikel di bawah ini:

Komen anda »

بسم الله الرحمن الرحيم

نحمده ونصلى على رسوله الكريم

Nota Perbincangan Berhubung:

Ancaman fahaman-fahaman Asing Terhadap Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Di Malaysia

Oleh:

Al-faqir ila’Llah Muhammad ‘Uthman El-Muhammady

[23 April 2011 – Sabtu]

Bahagian I:

Beberapa Fahaman dan Aliran Yang Menyeleweng Dari Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

Bahagian II:

Cabaran-cabaran Terhadap Ahli Sunnah Wal-Jamaah Yang Timbul Daripada Aliran-Aliran Yang Menyeleweng Daripadanya dan Jalan Ke Hadapan

*********************

Bahagian I:

Beberapa Fahaman dan Aliran Yang Menyeleweng Dari Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah

A. Tujuan perbincangan ini ialah

Untuk memberi huraian ringkas berkenaan dengan ajaran Islam Ahli Sunnah wal-Jamaah yang merupakan ajaran arusperdana Islam semenjak mula-mulanya hingga sekarang.

Memahami beberapa aliran dan aspek fahaman yang menyeleweng dari aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Mengenali cabaran-cabaran yang timbul daripada aliran-aliran ini.

Tindakan kita untuk terus jalan ke hadapan.

B. Apakah itu Ahli Sunnah wal-Jamaah

Ianya adalah ajaran dari zaman Islam Rasulullah dan para sahabat serta mereka yang diakui sebagai contoh hidup keagamaan zaman tiga abad pertama sejarah Islam

Mereka mengikut Quran, Sunnah Nabi, ijma’ atau persepakatan para ulama yang mampu membuat keputusan tentang hukum agama terus daripada Quran dan hadith Nabi dengan cara yang betul (dalam istilah ilmu Islam mereka disebut mujtahidin, ramai, kalau seorang mujtahid).

Dalam perkara iman dan keyakinan; mereka mengikut mazhab Imam al-Asy’ari dan Maturidi.

Dalam perkara-perkara hukum; mereka mengikut imam-imam mujtahid tersebut seperti di Dunia Melayu mereka mengikut Imam Syafie, di Pakistan dan India mereka mengikut Imam Hanafi, di Afrika Utara dan Andalusia zaman dulu mereka mengikut mazhab Maliki, mereka yang di Semenanjung Arab mengikut Imam Hambali.

Dalam perkara-perkara berkenaan dengan membentuk hati dan akhlak yang baik mereka mengikut Imam Ghazali, termasuk Imam Junaid Baghdadi dan Imam Qusyairi.

C. Ajaran dan amalan Ahli Sunnah

Ianya berupa majoriti terbesar Muslimin di dunia hingga ke hari ini

Yang mengikut aliran-aliran perpinggiran seperti Syiah dan Muktazilah dan lainnya, sedikit sekali.

Kita boleh katakan Islam di Madinah, Damasyiq, Baghdad, Andalusia, Afrika Utara, Benua-kecil Indo-Pakistan, Dunia Melayu, semuanya Ahli Sunnah wal-Jamaah.

Dunia telah mengenal Islam dalam Ahli Sunnah ini, bukan yang lain; yang lain adalah golongan minoriti yang kecil.

Inilah ajaran dan amalan yang dijamin oleh Allah dan Rasul dan para imam mujtahidin dan ulama Ahli Sunnah. Berbahagialah mereka yang terus hidup dalam Ahli Sunnah, amin.

D. Aliran-aliran fahaman yang bercanggah:

Di akhir-akhir ini Islam menurut ajaran dan amalan Ahli Sunnah tercabar dengan berkembangnya aliran-aliran fahaman yang bercanggah dengannya. Antara fahaman-fahaman dan aliran berfikir itu ialah seperti berikut:

Aliran Syiah

Aliran tidak ikut mazhab; pakai faham agama cara bersendiri atau mengikut pengarang seperti Al-Bani

Aliran mengikut Muhammad bin Abdul Wahhab (yang mengikutnya Albani)

Aliran Islam liberal

Aliran pluralisme (bahawa semua agama sama, sama-sama membawa kepada syurga [Islam, Kristian, Hindu, Buddha, dan lain-lain, aliran Shinto, semuanya sama, membawa ke syurga]).

Aliran sekularisme

a. Aliran Syiah:

Antara ajaran-ajarannya:

tentang imam-imam yang maksum tidak berdosa langsung,

para sahabat Nabi s.a.w. menjadi murtad habis selepas wafat baginda, melainkan yang tinggal hanya 3 orang atau 7 orang sahaja, yang lain habis kafir murtad. Dijauhkan Allah.

Mereka ada Qur’an Mushaf Fatimah katanya, mereka beramal dengan taqiyyah atau kepura-puraan (dissimulation), mereka mengamalkan kahwin mut’ah, sehingga dengan isteri orang pun boleh berkahwin mut’ah kata Khomeini dalam kitabnya Tahrir al-Wasilah jilid 2.

Mereka percaya kepada raj’ah, yakni sebelum kiamat berlaku, manusia akan hidup semula dan imam Mahdi Syiah bernama Muhammad bin Hasan al-Askari akan menghukum mereka yang tidak mengambil Ali sebagai imam. Bila semua telah dihukum baharulah semuanya mati semula dan lepas itu baru berdiri kiamat.

b. Aliran tidak pakai mazhab:

Mengajarkan mengikut mazhab bidaah, nabi tidak buat, semua mesti mengikut Quran dan hadith, lagi pula sekarang sudah senang kerana Quran dan hadith ada terjemahan; kita boleh buat keputusan sendiri tak perlu ikut siapa-siapa;

Kita hanya wajib ikut Rasulullah; dia maksum orang lain tidak maksum.

Kalau ikut mazhab boleh membawa kepada syirik dan kufur sebab ibaratnya seperti ‘beribadat’ kepada mereka (ibadadatul-ahbar wa ‘r-rahban) (عبادة الاحبار والرهبان).yakni seperti menyembah orang alim, menyembah orang soleh.

c. Aliran Wahhabiah:

Mengajarkan jangan mengikut mazhab, ikut sahaja pengarang seperti Nasir al-Bani, Abu Aminah Bilal Philips, Abdul Aziz bin Baz, Uthaimin dan yang seperti mereka.

Qunut adalah bidaah, demikian pula bidaah membaca Ya Sin malam Jumaat, membuat tahlil arwah, mengadakan majlis maulid, membaca talkin bila orang mati, membuat tahlil arwah, membaca wirid ramai-ramai selepas sembahyang, kemudian mengaminkan doa imam beramai-ramai, mengaji tasawwuf bidaah dan sesat, demikiian seterusnya. Dan bila orang membuat bidaah-bidaah seperti ini mereka masuk neraka. Dijauhkan Allah.

Dulu dipanggil kaum muda sekarang dipanggil salafi.

Mana-mana tempat ada fahaman ini ada berlaku perkelahian bahkan tumbuk menumbuk. Bahkan bila teruk berlaku bunuh membunuh.

Lihat kenyataan Syeikh Al-Azhar:

(الاثنين 04 ابريل 2011

مصرحًا بأن عقيدته أشعرية صوفية.. شيخ الأزهر يصف السلفيين بالخوارج

مفكرة الاسلام:‎ أقر الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر أن عقيدة الأزهر الشريف هى عقيدة الأشعرى والماتريدى وفقه الأئمة الأربعة وتصوف الإمام الجنيد.

[Dr Ahmad al-Tayyib menegaskan bahawa akidah al-Azhar yang mulia adalah akidah Imam Asyari dan al-Maturidi, fiqhnya ialah fiqh imam empat mazhab, dan tasawwufnya adalah tasawwuf imam al-Junaid]

وفي هجوم جديد على الإسلاميين ادعى الدكتور الطيب أن من أسماهم “السلفيين الجدد” هم خوارج العصر، محذرًا من وجود مخطط لاختطاف الفكر والمنهج الأزهرى الوسطى المعتدل الذى حافظ الأزهر عليه لأكثر من ألف عام.

[Dalam satu serangan baru ke atas setengah golongan Islam (yang bercanggah dengan al-Azhar) Dr Al-Tayyib mendakwa bahawa mereka yang menamakan diri mereka itu ‘Golongan Salafi yang “Strict”/Ketat) mereka itu adalah Khawarij zaman ini, serta dengan beliau memberi peringatan tentang adanya langkah-langkah untuk merosakkan/memusnahkan pemikiran mengikut kaedah al-Azhar yang menengah dan seimbang yang al-Azhar menjaganya selama lebih daripada seribu tahun]

وبدون أن يقدّم دليلاً اتهم الدكتور أحمد الطيب السلفيين في الهجوم على الأضرحة وما يسمى “مقامات الأولياء”، وقال وفق صحيفة “الأهرام”: “هذا العمل يخالف صحيح الإسلام

وأن الازهر سيبقى أشعرى المذهب ومحافظًا على الفكر الصوفى الصحيح الذى انتمى إليه عشرات من شيوخ الأزهر على مدى تاريخه“.

…Dan al-Azhar akan kekal dengan mazhab al-Asy’ari dan menjaga pemikiran sufi yang sohih yang yang dinisbahkan kepadanya berpuluh-puluh daripada syaikh-syaikh Azhar dalam perjalanan sejarahnya

أنصار الطائفة الخلوتية يدعمون شيخ الأزهر

الجدير بالذكر أن أنصار الطائفة الخلوتية التي يترأسها شيخ الأزهر الدكتور أحمد الطيب كانت قد نظمت تظاهرة كبيرة تم الحشد لها من جميع المحافظات، رددت فيها الشعارات المشهور تداولها في النظام السابق: بالروح بالدم نفديك يا إمام !! وهو ما أعاد إلى الواجهة واقعة الجمل الشهيرة إبان الثورة التي حاول النظام السابق فيها إظهار وجود أنصار له ترفض تنحيته أو رحيله!!

جاء هذا التحرك بعد أن قام بضعة آلاف من أساتذة جامعة الأزهر ومشايخ وأئمة المساجد بمشيخة الأزهر على مدار الأيام السابقة بمظاهرة حاشدة مطالبين الإمام الأكبر ومفتي الديار المصرية بالقيام بدور فعلي في إصلاح الأزهر الشريف بعد أن تعرضت هذه المؤسسة للخذلان والتخريب في ظل النظام السابق وفي ظل الدور المتخاذل والضعيف الذي كانت تقوم به المشيخة في ذلك العهد.

وتضمنت هذه المطالب أن يتم تشكيل هيئة كبار العلماء وفق ضوابط محددة بعيدًا عن الانتقائية والطائفية وأن يكون اختيار كل من شيخ الأزهر ومفتي الديار بالانتخاب، إضافة إلى رئيس الجامعة وعمداء الكليات.

وندد آلاف المتظاهرين بما أسموه الموقف الشائن والمخذل للثورة الذي قام به كل من فضيلة شيخ الأزهر وفضيلة مفتي الديار المصرية ؛ حيث صدرت فتاوى رسمية تدعو إلى جواز ترك صلاة الجمعة والصلاة في البيوت فيما اعتبره الثوار محاولة لإفشال الدعوة إلى التظاهرات المليونية، واعتبروه نوعا من التمالؤ والتواطوء مع النظام الفاسد ضد الثورة.

ثوار التحرير يطالبون بإقالة شيخ الأزهر

وكان أعضاء المجلس الأعلى للأزهر قد شاركوا في المظاهرة الحاشدة التي شهدها ميدان التحرير بوسط القاهرة الجمعة، للمطالبة بإقصاء رموز النظام السابق، ومحاكمة المتهمين بالفساد.

وذكرت مصادر مطلعة أن المتظاهرين طالبوا بإقالة الدكتور أحمد الطيب شيخ الأزهر بعد أن اتهموه بالتعسف ضد العاملين والموظفين بالمشيخة، واتهموا أتباعه بأنهم قاموا بالتعدي عليهم الأربعاء الماضي وقاموا بتحرير محضر ضده بقسم الجمالية مطالبين بتطهير الأزهر من فلول النظام السابق.

http://www.islammemo.cc/hadath-el-sa…04/120663.html

d. Islam Liberal:

Fahaman ini mengajarkan tidak ada hukum Allah, tetapi yang ada ialah budaya

Kita tidak wajib mengikut fiqh klasik sebab itu adalah pemikiran manusia zaman dulu

Semua agama membawa kebenaran

Wahyu tidak putus, wahyu masih ada, orang yang menulis dalam surat khabarpun mendapat wahyu, wahyu dalam erti fikiran; yang tidak ada hanya wahyu verbal, yang ada pada orang menulis pada surat khabar adalah wahyu ‘non-verbal’.

Orang Islam berkahwin boleh dengan orang yang beragama lain; itu disebut perkahwinan lintas agama.

Lihat laman web ‘JIL;-jaringan Liberal Islam’ akan didapati banyak maklumat-maklumat pelik yang membawa kepada kekufuran. Dijauhkan Allah.

e. Aliran sekuklarisme:

Cara berfikir dan bertindak yang mengecualikan secara total agama dari semua ruang awam tanpa kecuali (lihat takrif sekluarisme oleh George Holyoake).

f. Aliran pluralisme agama:

Aliran ini mengatakan bahawa semua agama sama, sama benar, semuanya membawa kepada syurga;

Orang Islam tidak boleh mengaku ia mempunyai kebenaran, sebab semuanya benar. Maha suci Allah.

Kalau demikian apa gunanya Nabi s.a.w. datang dan membuat pembetulan atas agama Kristian dan Yahudi di zamannya?

Apa ertinya tokoh-tokoh seperti al-Ghazali membela kebenaran Islam berdepan dengan ajaran-ajaran yang tidak benar?

Apa ertinya Solah a-Din al-Ayyubi berjihad masa Perang Salib kalau semuanya benar membawa ke syurga? Maha suci Allah.

Kesimpulannya kita mesti kekal dalam agama Islam mengikut Ahlissunnah wal-Jamaah sebab itu yang menjamin kebahagiaan di dunia dan di akhirat; itulah yang menjadi pegangan ulil-amri negeri ini bermula daripada Agung sampai kepada rakyat jelata. Amin. Artikel penuh klik : http://blogtraditionalislam.wordpress.com/2011/04/27/ancaman-fahaman-fahaman-asing-terhadap-akidah-ahli-sunnah-wal-jamaah-di-malaysia/

Kamis, April 28

 

Aliran N11 sesat menyesatkan

Sekarang ini di media cetak maupun media elektronik sering diberitakan mengenai aliran N11 . Sebenarnya aliran ini sudah ada sejak jaman setelah jaman kemerdekaan. Dilatar belakangi oleh kecintaan para ulama dan santri  mengenai ajaran agama Islam dan negara kita baru merdeka maka para pendiri negara berkumpul dan merencanakan untuk mendirikan negara kesatuan yang sangat majemuk dari berbagai macam suku,budaya,adat,istiadat dan agama.

Karena yang merumuskan pendirian negara berbaur antara kaum agamis dan nasonalis maka tercetuslah untuk mendirikan negara Islam ,tetapi di para pendiri yang majemuk tidak menginginkan adanya negara Islam karena ragam suku bangsa,adat,istiadat yang berbeda-beda. Karena kearifan para pendiri negara dari kaum agamis dan nasionalis  maka untuk menjalin persatuan yang baru merdeka maka dicetuskanlah untuk mendirikan negara kesatuan yang sekarang lebih dikenal NKRI=Negara kesatuan Republik Indonesia.

Setelah terbentuknya NKRI cobaan silih berganti atara Penjajah lama dan pihak dalam yang mau menerapkan idiologi dan pahamnya untuk  mencari pengaruh dan mendapat simpati masa. Maka terjadilah pemberontakan-pemberontakan yang menyebabkan peperangan antar saudara sendiri.Pemberontakan yang paling terkenal adalah pemberontakan PKI yang berpaham Nasakom=Nasionalis Agama Komunis.

Pada pemberontakan ini tidak sedikit jatuh korban dipihak santri ,kiayai dan kaum agamis. Setelah Gerakan PKI dapat ditumpas maka  bermunculanlah gerakan-gerakan yang mengantisipasi agar terhindar dari paham PKI  dan terbentuklah gerakan kartosuwiryo yang menamakan diri NII =Negara Islam Indonesia.Pertama kalinya gerakan ini di bina oleh para kiayai dan umat Islam yang taat untuk menjalankan sariat dan hukum Islam. Tapi karena ada unsur ingin merebut kekuasaan negara yang sah berupa NKRI untuk berubah jadi  gerakan NII dimanfaatkan oleh pihak-pihak yang haus kekuasaan maka Anggota NII yang radikal =berpaham keras mengadakan pemberontakan yang tidak sesuai dengan Islam. Mereka mengadakan teror,pencurian, pemerkosaan yang dalam Islam sendiri tidak dibenarkan. Maka Gerakan ini ditumpas.

Setelah itu pemerintahan berubah dari orde lama ke orde baru . Dimana pada masa ini untuk menghindari paham-paham  yang aneh-aneh  dibuatlah peraturan bebas dari paham PKI dan discrining apakah warga tersebut keturunan dari anggota PKI atau bukan. Maka diadakanlah pembinaan dan pelatihan tentang P4=Pedoman pengamalan penghayatan pancasilan dari tingkat SD-mahasiswa dan diajarkan moral dan sejarah bangsa Indonesia. Karena pemerintahan ini dipimpin oleh pemimpin yang karismatik ,berwibawa dan lamanya berkuasa, maka ada pihak-pihak yang ingin merebut kekuasaan .

Maka pada tahun 1996 ada paham-paham yang aneh-aneh. Penulis pun mengalaminya,dimana waktu itu sedang giat-giatnya pengajian-pengajian dan taklim mengenai ajaran Islam.Disatu sisi kita butuh ilmu agama untuk menjalan ibadah dilain pihak ada oknum-oknum tertentu memanfaatkan ajaran islam untuk kepentingan politik dan perebutan kekuasaan.Maka penulis sering menghadiri pengajian-pengajian yang terbuka maupun yang prifat. Kebetulan waktu itu masih smu kelas 3 semester akhir dan adik beda 1 tahun di bawah penulis.Adik mengikuti pengajian sampai malam yang tidak biasanya.Karena panik keluarga mencarinya dan setelah isa baru pulang, ternyata adik dibawa temannya ke pengajian yang mengajarkan sariat Islam,pembentukan negara dan jihad yang salah. Karena kami telah dimasukan madrasah dari sejak Sd maka kami aga sedikit janggal tentang ajaran tersebut,maka kami diskusikan dengan keluarga,guru dan Ustadz. Maka kami berangapan ajaran itu sesat. Kenapa mengambil kesimpulan itu ?karena waktu dibawa kepengajian tidak seperti pegajian yang sering kami ikuti tempatnya berupa rumah,dan aga terpencil dan di dokrin bahwa ajaran Islam itu harus diamalkan secara khafah dan pendirian negara Islam. Ketika azan magrib berkumandang selayaknya umat Islam diharuskan menjalankan sholat Magrib maka adik meminta izin untuk menunaikan sholat,betapa jengahnya orang yang memberi materi melarang adik sholat dan megucapkan sholat tidak wajib dan ajaran Islam diIndonesia sesat. Maka adik berpura-pura kekamar madi untuk buang hajat kebetulan kaca kamar mandi menuju keluar maka adik kabur lewat kamar mandi.

Teman yang mengajak adik tidak kapok-kaponya mengajak adik untuk mengaji ketempat yang aneh-aneh dimana pengajian yang dikunjungi memberi syarat untuk mengikuti pengajian harus dibaiat dan mengucapkan shahadat  ulang dan mengeluarkan biaya infak karena kalau tidak demikian pengajiannya tidak nyambung.

Maka dengan pengalaman tersebut orang tua mengarahkan agar hadiri saja di masjid dan madrasah terdekat.Agar dapat terpantau dan ajarannya sudah jelas. maka semenjak itu kami hanya mengikuti pengajian yang diadakan terbuk,umum dan jamaahnya yang banyak tanpa mengikuti pengajian yang diadakan dikosan,rumah atau tempat yang ga jelas.

Pengalaman penulis waktu kuliah didepok. Penulis diajak pengajian pertamanya sih masih lazim seperti pengajian biasa ada talim kitab, tausiah tapi setelahnya aga sedikit aneh yang diajarkan dalam talim tidak boleh mencuri, berzina,merampok  malah diperintahkan oleh ustadznya dan ada pembaiatan jamaah baru dan mengulang shahadat yang aga aneh. yang kemudian hari aliran ini disebut N11. Aliran ini memang masuk lewat kegiatan mahasiswa  rohis. wong dosenya yang ngebina. Tapi biasanya tidak di kampus tapi calon di bawa keluar kota dengan dalih pelatiha atau seminar dari pihak rohis sempalan.Mereka dapat megeluarkan surat resmi untuk kegiatan seminar dengan cap kampus.

Yang paling edan mereka juga dapat merekrut dengan pengumuman loker=Lowongan pekerjaan di kawasan Sudirman dan Tamrin yang kantornya dijaga oleh satpam dan securiti yang ketat .Maka hati-hatilah anda jangan sampai terlibat diusahakan kalau mau ikut ngaji jangan berdua tapi ajak teman lainnya .Teliti dulu pengajian-pengajian yang terbuka dan resmi dan ajarannya yang berbasih ahlisunah wal jamaah.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Berlangganan Postingan [Atom]